چه غذاهایی کلسترول را بالا میبرد و چاق میکند؟

صفحه اصلی » آموزش » چه غذاهایی کلسترول را بالا میبرد و چاق میکند؟

اولین چیزی که با شنیدن کلمه کلسترول به ذهنتان می رسد چیست؟ مطمئناً بیماری قلبی و سکته پرتکرار ترین کلمه ای است که به ذهن شما خطور خواهد کرد. کلسترول در اکثر غذا.ها وجود دارد ولی معمولاً به خوبی در خون ترکیب نمی شود مصرف بالای غذا های دارای کلسترول مضر، باعث می شود چربی اشباع در رگ‌ های خونی جمع شده و در نتیجه انواع بیماری های قلبی و چاقی را به همراه داشته باشد. در این مقاله قصد داریم چند غذای مضر با کلسترول بالا که سبب چاقی می شوند را معرفی کنیم.

گوشت فرآوری شده

منظور از گوشت فرآوری شده همان غذا های حاضری چون سوسیس با هات داگ و کالباس است که همواره توسط پزشکان خوردن آن ها را منع می کنند. در این غذا ها میزان بسیار فراوانی از کلسترول مضر وجود دارد و همین امر سبب بروز انواع بیماری های قلبی و سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ می شود. همچنین به دلیل نداشتن هیچگونه خاصیت غذایی، چاقی بعد از خوردن این غذا ها بروز می دهد و باید حتماً از مصرف بیش از حد آن ها اجتناب کنید.

گوشت قرمز

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی گوشت قرمز منبع کاملی از کلسترول است که مصرف بیش از حد آن سبب بروز بیماری های قلبی می شود. اگر به دنبال کنترل کلسترول بد خون خود هستید باید از گوشت قرمز مخصوص نوع چرب آن پرهیز کنید. مصرف گوشت قرمز اگر در طول هفته بیشتر از چند مورد باشد و به صورت فرآوری شده مانند به همبرگر آن را میل کنید، چاقی به راحتی به سراغ شما خواهد آمد.

غذاهای سرخ شده

هر غذایی که با روغن بسیار زیاد سرخ شود کلسترول فراوانی خواهد داشت و علاوه بر بروز چاقی، بیماری‌ های قلبی و عروقی را نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد. مصرف بیش از حد انواع گوشت و سیب زمینی سرخ شده باعث می شود چربی های ترانس بالا به بدن شما وارد شود و در نتیجه بیماری های نامبرده به همراه دیابت به راحتی در بدن شما رسوخ کند.

لبنیات چرب

لبنیات در حالت عادی مضرر نیستند ولی اگر نوع چرب آن ها بیش از حد استفاده شود، به دلیل وجود چربی های اشباع شده در آن ها به سلامت قلب شما لطمه می زنند و چربی خون را به شدت افزایش می دهد. به عنوان مثال اگر در کنار غذا از ماست های رژیمی استفاده کنید مطمئناً به سلامت دستگاه گوارش خود کمک کرده اید ولی ماست های پرچرب را اگر در هنگام خوردن غذا استفاده کنید، عملاً راه ورود چاقی به بدن خود را باز کرده اید.

دسرها

منظور از دسرها یعنی تمام کیک ها، بستنی ها و شیرینی هایی مانند دونات است که کلسترول بالایی دارند و قند های اضافه در آن ها سبب ورود چربی های ناسالم با کالری بالا به بدن می ‌شود. زمانی که بیش از حد از انواع شیرینی و دسر استفاده کنید بیماری های دیابت و قلبی و همچنین چاقی برای شما به وجود خواهد آمد. همچنین بروز انواع سرطان با استفاده بیش از حد غذا های این چنینی رخ می دهد. این مواد عاری از مواد مغذی هستند و هیچگونه ویتامین و پروتئین سالمی در آن ها یافت نمی شود.

جگر و دل و قلوه

شاید با خود بگویید جگر و غذا های اینچنینی برای بدن مضر نیست ولی هر چیزی که بیش از اندازه مصرف شود مطمئناً تبعات بدی برای شما خواهد داشت. درست است که جگر سرشار از کلسترول و مواد مغذی است و ویتامین های فراوان و آهن و روی در آن وجود دارد ولی همین کلسترول را برای افراد مستعد چاقی و کسانی که امکان بیماری قلبی در آن ها زیاد است، مضر می باشد. حال فرض کنید در طول هفته چند وعده جگر و کله پاچه میل کنید. چنین غذا هایی کلسترول فراوانی را وارد بدن شما می کند و چاقی کوچک ترین مهمانی است که برای شما به ارمغان خواهد آمد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

برو بالا