بطور کلی افرادی که از طریق ابزارهای دیجیتال، بازاریابی میکنند تا دیجیتال مارکتر میگویند. اگر بخواهیم کمی دقیقتر توضیح دهیم، دیجیتال مارکتر کسی است که بتواند از ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان استفاده کند و آنها را متقاعد کند که اقدام خاصی در راستای اهداف بازاریابی مورد نظر (مثل خرید کالاها یا سفارش خدمات) انجام دهند.
دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) شاخههای گوناگونی را شامل میشود. فردی که فعالیت و خدمات دیجیتال مارکتینگ انجام میدهد میتواند در یک یا چند مورد از شاخههای زیر فعالیت داشته باشد:
- چیدن استراتژی محتوا و تولید محتوا؛
- طراحی سایت و خدمات UI و UX؛
- سئو و بهینه سازی سایت برای گوگل؛
- تحلیل داده و آمار؛
- تصویر برداری و فیلم برداری؛
- تدوین و انیمیشن؛
- تصویر سازی و گرافیک؛
- برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن؛
- تبلیغات و بازاریابی؛
- مدیریت شبکه های اجتماعی؛
- ادمین سایت یا شبکه اجتماعی.
چطور دیجیتال مارکتر شویم؟
اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید و به اصطلاح میخواهید دیجیتال مارکتر شوید باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ هنر و علمی است که برای متخصص شدن در آن باید سالها وقت بگذارید و علاوه بر آن باید به اصول و مبانی علم بازاریابی هم تسلط خوبی داشته باشید. اولین قدم برای یادگیری پیدا کردن منابع خوب است؛ منابعی که توسط افراد با تجربه تهیه شده و در هر زمان و مکانی در دسترس باشد.
میزان درآمد:
درآمد دیجیتال مارکتینگ به عوامل مختلفی مانند نوع فعالیت، میزان فعالیت، تعهد شما و… بستگی دارد. به عنوان مثال یک ادمین شبکههای اجتماعی تنها برای گذاشتن پست و استوری به تعداد روزهای ماه میتواند بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان درآمد داشته باشد