درآمد از فروش فایل

صفحه اصلی » آموزش » درآمد از فروش فایل

درآمد از فروش فایل

فروش اینترنتی فایل و محصولات دانلودی، یک منبع درآمد اینترنتی پایدار

 

اگر فایل یا پرونده کامپیوتری را یک کالا یا محصول قلمداد کنیم این محصول به لحاظ قابلیت منحصر به‌فردی که دارد در نوع خودش یکی از ارزشمندترین دستاوردهای فناوری برای علم، صنعت و زندگی امروز به شمار می‌آید. فایل‌ها قابلیت تکثیر دقیق با حداقل هزینه را دارند. این ملموس‌ترین نشانه از فیلم‌های علمی تخیلی برای نسل ماست چرا که تهیه رونوشت از یک کتاب یا پرونده کاغذی که با حفظ تمام جزئیات دقیقا مشابه نمونه اصلی باشد، اگر سخت‌تر و پرهزینه‌تر نباشد، آسان‌ هم نیست. در این مبحث به یکی از متداولترین روش‌های کسب‌درآمد از اینترنت – فروش فایل و محصولات دانلودی – می‌پردازم. منبع و ایده اصلی این نوشته دهها پرسش و نظر ارزشمندی است که کاربران برای نت‌استارت ارسال کرده‌اند.

آیا فروش فایل می‌تواند یک منبع درآمد پایدار و قابل اتکاء باشد؟

بله می‌تواند و هستند کاربران زیادی که با همین روش در ایران و در وب فارسی درآمد خوبی دارند، البته اگر به دنبال ثروت بیل‌گیتس، موفقیت استیوجابز یا شهرت مارک‌زاکربرگ هستید باید به دنبال راه‌حلهای پیچیده‌تر و ساختارهای اصولی‌تری باشید. وقتی از فروش فایل صحبت ‌کنیم به موازات هم به چند موضوع به هم پیوسته می‌پردازیم یعنی تولید فایل، فروش فایل، بازاریابی فایل و جایی که باید در آن فایل‌ها را فروخت یعنی بستر فروش فایل..

شغل اول یا شغل دوم، دائم یا موقت

در اولین قدم تعیین کنید که چرا می‌خواهید فایل بفروشید؟ پاسخ شما در این مرحله تعیین کننده روند اجرایی و از همه مهم‌تر میزان درآمد شما خواهد بود. اگر دلیل تمایل شما صرفا در اختیار داشتن تعداد زیادی فایل است یا دلیل آن علاقه به منبع درآمدی از اینترنتی است، این دو انگیزه دقیقا دو مسیر متفاوت پیش روی شما قرا خواهد داد. در میان نظرات و پیام‌‌های ارزشمند شما به مواردی که بیشتر از همه به آن توجه شده بود می‌پردازم. امیدوارم شما با مطابقت آن با شرایط خوتان بتوانید به سطح درآمد مطلوب خودتان برسید. در هر صورت فروش فایل می‌تواند به عنوان شغل یا فعالیت اصلی، شغل دوم یا یک فعالیت جانبی در نظر گرفته شود و به اندازه اعتباری که به آن می‌بخشید برای شما درآمد آنلاین ایجاد خواهد کرد.

مهم‌ترین عوامل

مهارت در بازاریابی تعیین‌کننده‌ترین عامل موفقیت در فروش فایل است. بستری که در آن فایل‌ها برای فروش گذاشته می‌شود دومین عامل و کیفیت و کمیت محتوای تولید شده به عنوان عامل تاثیرگذار سوم است. بنابراین اگر فایل‌هایی که تولید کرده‌اید را در بسترهای فروش فایل – که در ادامه معرفی می‌کنیم – بارگزاری کنید و منتظر پیامک واریز به حساب بنشینید، شاهد درآمد قابل توجه و پایداری نخواهید بود.

اولین قدم، چه‌چیزی

اولین قدم در جهت کسب‌درآمد اینترنتی با فروش فایل مطالعه بازار فروش فایل با هدف مطابقت و توانایی رقابت در این بازار است. گفتم بازار از این جهت که در هر بازاری مفاهیم کلی تجارت مثل رقابت مصداق دارد. تولید فایل همان تولید محتوا در قالب بسته‌‌های شناخته شده نرم‌افزاری است، بنابراین یا شما فایل تولید شده در اختیار دارید، یا توانایی و امکان تولید فایل یا هردو. فروش فایل فروش محتوا است نه فروش فرمت‌هایی مثل Pdf ,Doc , Xls و .. آنچه برای مشتریان مهم است محتوایی است که در قابل این فرمت‌ها ارائه می‌شود.

ابتدا در گوگل و سایر بسترهای فروش محتوایی که قصد دارید آن را ارائه کنید را با این اهداف جستجو کنید. اول ببینید برای محتوایی که قصد فروش آن را دارید به اندازه کافی تقاضا وجود دارد. دوم سایر رقبا با چه کیفیت و چه قیمتی محتوای مشابه شما را برای فروش ارائه می‌کنند؟ سوم در مورد بستر فروشی که قرار است با آن همکاری کنید تحقیق و جستجو کنید و نتایج را یادداشت کنید تا در آینده بتوانید به آن استناد کنید. این یک تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی در مقیاس کوچک است.

دومین قدم، چگونه

دومین قدم تعیین رویکرد شما برای فروش فایل است. فرض می‌کنیم شما تسلط کامل به برنامه ویرایش تصویر فتوشاپ (Photoshop) یا برنامه صفحه‌گسترده اکسل (Excel) دارید. در فروش فایل شما دو رویکرد متفاوت را به موازات هم می‌توانید دنبال کنید. اولی فروش فایل‌های کاربردی است. مثل یک پوستر یا بنر عمومی در فتوشاپ و یا یک برنامه حسابداری شخصی در اکسل تولید کنید و فایل تولید شده را به لحاظ کاربردی بودن برای فروش ارائه کنید. دومین رویکرد آموزش است. می‌توانید تولید همان پوستر یا برنامه حسابداری را آموزش داده و فایل آموزشی را برای فروش ارائه کنید. این دو رویکرد متداولترین روش کسب درآمد از فروش فایل در وب فارسی است.

سومین قدم، کجا

بعد از مشخص شدن چگونگی و چرایی تولید فایل می‌رسید به جایی که باید فایل‌ها را درآن بفروشید. سه روش متداول وجود دارد. اول بسترهای آماده فروش فایل که به صورت عمومی یا تخصصی امکانات کامل فروش فایل را در اختیار شما قرار می‌‌دهند. این سامانه‌ها درقبال فروش فایل‌ها شما به مشتریان، درصد کمی را به عنوان کارمزد دریافت کرده و کم‌هزینه‌ترین روش فروش فایل به شمار می‌آیند. دوم ایجاد یک سایت یا وبلاگ شخصی برای خودتان است که می‌توانید با صرف وقت و هزینه یک فروشگاه فایل اختصاصی برای خودتان داشته باشید، پایدارترین و پرهزینه‌ترین روش فروش فایل همین است. سوم شبکه‌های اجتماعی است. اگرچه به لطف شبکه‌های اجتماعی کاربران زیادی تمام فرایند بازاریابی و فروش را به این بسترهای رایگان و راحت منتقل کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنم از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک بستر ارجاع دهنده استفاده کرده و از فروش مستقیم در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید. یعنی کاربران را از آنجا به سایت یا فروشگاه اینترنتی محل فایل هدایت کنید.

بازاریابی فروش فایل

وقتی فایل‌های خودتان را در بسترهای آماده فروش ارائه می‌کنید، آن بستر شریک تجاری شما محسوب شده و بخش قابل توجهی از فرایند بازاریابی را به عهده خواهند گرفت. با این حال هرگز نباید تمام انرژی خود را به تولید یا فروش مترکز کنید، دور شدن شما از فرایند بازاریابی فایل یعنی قطع ارتباط با کاربران و در نهایت عدم اطلاع کافی از نیازهای کاربران. پس باید به‌صورت پیوسته و دائم باید برای توسعه مهارت‌ و افزایش تجربیات خود – در بازاریابی – وقت صرف کرده و حتی برای تبلیغات هزینه کنید.

 

همین الان در سایت پروفسور آی تی عضو شوید و فروش را شروع کنید

ما در این راه به شما کمک خواهیم کرد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

برو بالا