دارچین برای لاغری و کاهش وزن مفید است؟

صفحه اصلی » آموزش » دارچین برای لاغری و کاهش وزن مفید است؟

دارچین از آن دسته ادویه های بسیار مشهور در طب سنتی و آشپزی است که از هزاران سال قبل تاکنون در عرصه پزشکی و دارویی استفاده شده و امروزه به عنوان یکی از گزینه های خوش عطر و طعم در زمینه لاغری مورد توجه قرار گرفته است.

گفته شده دارچین و دمنوش آن علاوه بر این که به جلوگیری از چاقی کمک می کنند می توانند برای لاغری نیز مفید باشند اما آیا می توان به این ادعاها تکیه کرد و از دارچین به عنوان ماده غذایی لاغر کننده بهره برد؟

برای پاسخ به این سوال و آشنایی با خواص دارچین برای لاغری در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

آیا دارچین برای کاهش وزن مفید است؟

بسیاری معتقدند دارچین به دلیل ترکیبات خاص موجود در آن می تواند به شیوه های مختلف روی کاهش وزن تاثیر بگذارد، از جمله:

1. به نظر می رسد دارچین باعث افزایش حساسیت انسولین و کاهش قند خون می شود که کلید اصلی برای کاهش وزن و کنترل دیابت نوع 2 می باشد.

2. دارچین به عنوان ماده افزایش دهنده متابولیسیم بدن شناخته شده زیرا بدن برای هضم آن به انرژی بیشتری نسبت به بسیاری از غذاها نیاز دارد.

3. دارچین حاوی فیبر است، ماده مغذی که نقش مهمی در ایجاد سیری طولانی مدت دارد و به کاهش گرسنگی و اشتها کمک می کند.

تاثیر دارچین در کاهش قند خون و کنترل دیابت از نظر علمی کاملا اثبات شده و هیچ شک و شبهه ای درباره آن وجود ندارد.

در مورد نقش دارچین در افزایش متابولیسم بدن اگرچه شواهد کمی وجود دارد اما به نظر می رسد این ادویه با تقویت متابولیسم بدن اثر خوبی در کاهش وزن دارد زیرا اغلب اوقات وقتی انسولین فرد مقاوم می شود قند متابولیزه نشده و تبدیل به چربی می شود در حالی که دارچین با تحریک انسولین و سوخت و ساز بدن از این مسئله جلوگیری می کند.

در مورد تاثیر فیبر در کاهش وزن نیز هیچ تردیدی وجود ندارد اما فیبر موجود در دارچین به اندازه ای نیست که بتواند به کاهش وزن کمک کند مگر آن که مقدار زیادی از آن در طول روز مصرف کنید، ناگفته نماند زیاده روی در مصرف دارچین می تواند باعث مسمومیت شود.

از همه این ها گذشته دارچین به کاهش وزن کمک می کند زیرا افزودن اندکی از آن در غذاهای مختلف با وجود کالری ناچیز، طعم فوق العاده ای به غذاها می بخشد که تا حد زیادی نیاز به مصرف شکر یا شیرین کننده ها را کاهش می دهد.

لازم به ذکر است 1 قاشق چای خوری دارچین که می تواند طعم شیرین و دلپذیری به غذاها بدهد تنها 6 کالری و 2 گرم کربوهیدرات و کمی بیشتر از 1 گرم فیبر دارد.

نحوه مصرف دارچین برای کاهش وزن

ایده های خوب و سالم برای افزودن دارچین به رژیم غذایی لاغری وجود دارد، از جمله:

  • اضافه کردن مقداری پودر دارچین به بلغور جو دوسر عالی به نظر می رسد.
  • برای خوش طعم شدن قهوه علاوه بر این که می توانید اندکی پودر دارچین به فنجان قهوه خود بیفزایید، همچنین می توانید قبل از دم کردن قهوه مقداری از آن را به پودر قهوه خود اضافه کنید تا طعم عمیق به نوشیدنی شما بخشیده و نیاز به طعم دهنده های شیرین را از بین ببرد.
  • شاید باورتان نشود اما پاشیدن اندکی پودر دارچین روی تکه های سیب، موز، هلو، گلابی و سالاد میوه می تواند روش خوبی برای متنوع کردن طعم های رایج میوه ای باشد.
  • برای بهره بردن از خواص ماست و دارچین برای لاغری می توانید از دارچین برای طعم دار کردن ماست یونانی فاقد چربی، پنیر محلی کم چرب یا پنیر ریکوتا استفاده کنید.
  • چای دارچین یکی از بهترین روش ها برای بهره بردن از خواص این ادویه در لاغری می باشد که علاوه بر خواص ذکر شده به هضم بهتر غذاها و رفع باد و نفخ کمک می کند.

منابع: verywellfit – food.ndtv

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

برو بالا